Hier vind je de meest gestelde vragen en de antwoorden.
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

1. Ik ben geïnteresseerd en wil huren. Wat moet ik doen?

Stap 1
Controleer allereerst of de woningen passend zijn bij jouw inkomen (zie verderop in deze FAQ)

Stap 2
Kies jouw voorkeurswoningen via de woningzoeker. Klik op een woonlaag voor het overzicht van de verdieping en klik vervolgens op de woning waarvan jij de details wilt bekijken. Je kunt dan ook de woningplattegrond downloaden. Heb je een woning gevonden die past bij jouw voorkeuren? Dan voeg je deze toe aan jouw favorieten. Je kunt maximaal 10 favorieten toevoegen.

Stap 3
Ben je tevreden met jouw voorkeuren? Dan klik je rechts bovenaan de pagina op “Inschrijven”

Stap 4
De laatste stap is het aanvullen van jouw persoonlijke informatie en het uploaden van de documenten.

De inschrijf deadline voor de eerste toewijzing is 23 november 2020

Kijk verderop in de FAQ voor de benodigde documenten in jouw situatie.

2. Moeten er inschrijf- of bemiddelingskosten worden betaald?

Men hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er zijn geen bemiddelingskosten/courtage. Voor de oplevering van de woning dient de eerste maand huur en de eventuele borg te zijn/worden overgemaakt via internetbankieren. Een borg is niet standaard en wordt alleen gevraagd indien er niet (volledig) aan de inkomensvoorwaarden wordt voldaan of indien u zelfstandig ondernemer bent.

3. Wat zijn de inkomensvoorwaarden om te huren?

Om in aanmerking te komen voor een van de appartementen in House of Groningen is het van belang dat jouw inkomen passend is bij de inkomenseis.

  • Wil jij alleen huren?
    Dan dient jouw bruto maandinkomen ca. 3 x de maandhuur te bedragen.
  • Wil je samen huren met je partner of een vriend?
    Dan mag het tweede inkomen voor 100% worden meegerekend.

Een borg wordt niet standaard gevraagd, alleen in gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je zelfstandig ondernemer bent of wanneer je een tijdelijk contract heeft. De hoogte van de waarborgsom wordt bij de toewijzing vermeld.

4. Mogen ouders of derden garant staan als er niet voldaan wordt aan de inkomensvoorwaarden?

Garantstellingen van ouders of derden zijn helaas niet mogelijk.

5. Telt een uitkering mee als inkomen en mag deze meegenomen worden in de inkomensberekening?

Een uitkering wordt als inkomen meegenomen mits het een uitkering voor langere periode betreft. Denk hierbij aan een WIA of Wajong uitkering. Indien dit het geval is ontvangen wij graag het volgende van u:

  • Toezeggingsbrief UWV in plaats van werkgeversverklaring
  • Kopie bankafschrift waarop storting uitkering zichtbaar isDaarna zullen wij intern beoordelen of u voldoet aan de inkomensvoorwaarden.
  • Studiefinanciering wordt niet meegerekend als inkomen.

6. Kan ik als student de woning huren?

Wij verhuren niet aan studenten

7. Kan ik huren als ik werk via een uitzendbureau?

Dit kan met een fase B contract. Een fase A contract wordt helaas niet geaccepteerd.

8. Mag ik samen met een partner een 2-kamerwoning huren?

Dit mag wanneer je aan de inkomenseis voldoet.

9. Mag ik met mijn kind komen wonen in House of Groningen?

Dit mag wanneer je aan de inkomenseis voldoet.

10. Door hoeveel bewoners mag of moet de woning bewoond worden?

Er wordt enkel verhuurd aan alleenstaanden, samenwonenden, gezinnen en twee vrienden.

11. Wordt er een waarborgsom gevraagd? Zo ja, hoeveel bedraagt deze?

Wanneer je net niet aan de gestelde inkomenseis voldoet vragen we eventueel een waarborg.
Voor zelfstandig ondernemers wordt standaard 3 maanden waarborg gevraagd.

12. Waar kan ik het inschrijfformulier vinden?

Zie het 4-stappenplan bovenaan deze FAQ.

13. Welke documenten moet ik met het inschrijfformulier uploaden?

Standaard documenten:
* Een duidelijk leesbare kleurenkopie van een geldige identiteitskaart of paspoort (voor- & achterzijde) conform richtlijnen van de Rijksoverheid.
* Uittreksel Basisregistratie Personen met Adreshistorie (verkrijgbaar bij de gemeente waar u staat ingeschreven, niet ouder dan 1 maand)
* Kopie bankpas, voor de automatische incasso machtiging
Verhuurdersverklaring of hypotheekhoudersverklaring van uw huidige woning
* Indien u een koopwoning bezit:
– Laatste jaaropgave van uw hypotheekverstrekker
– De pagina’s van de koopovereenkomst waarop de verkoopprijs, de leverdatum, de passeerdatum en de ontbindende voorwaarden staan (verkoop eigen woning)
– Hypotheekhoudersverklaring (verkrijgbaar bij uw hypotheekverstrekker)
* Echtscheidingsconvenant (indien u gescheiden bent, i.v.m. extra inkomsten of uitgaven)

U bent in loondienst:
Werkgeversverklaring (niet ouder dan 1 maand)
* Overzicht arbeidsverleden van Mijn UWV (uw gewaarmerkte verzekeringsbericht inclusief arbeidsverleden en loongegevens)

U bent zelfstandig ondernemer: (Houdt u rekening met een verplichte waarborgsom)
* Bewijs inschrijving Kamer van Koophandel (niet ouder dan 1 maand)
* Accountantsrapporten van de afgelopen twee jaar (getekend door uw accountant of boekhouder)
* Kopie laatste aanslag inkomsten-/vennootschapsbelasting
* Kopie bankafschrift zakelijke rekening (niet ouder dan 1 maand)
* Kopie bankpas zakelijke rekening

U bent uitkerings-/pensioengerechtigde:
* Kopie laatste jaaropgaven (AOW/pensioen)
* Kopie bankafschrift laatste 3 stortingen
* Kopie bankpas van hetzelfde rekeningnummer als bankafschrift

Met het oog op de Algemene Verordening Gegevensbescherming willen wij je verzoeken uw BSN-nummer door te halen op uw persoonlijke documenten.

14. Waar kan ik mijn gegevens uploaden?

Je kunt de documenten uploaden in het online dossier, nadat je het inschrijfformulier op de website hebt ingevuld. Dit doe je onder de knop “Mijn documenten”

Wil je huren met je partner? Dan upload je de documenten van jouw partner onder de knop “Documenten partner”.

15. Hoe werkt de verhuurprocedure?

Ter voorbereiding

Voordat je aan je inschrijving begint, raden we je aan om te controleren of je aan de inkomensrichtlijnen en andere voorwaarden kunt voldoen. Daarnaast is het handig om je voorkeursappartementen te noteren. Via deze website kun je het aanbod van appartementen in House of Groningen bekijken. Heb je het appartement gevonden dat bij jou past? Noteer dan het adres. Je kunt dit later tijdens je inschrijving doorgeven bij je woonvoorkeur. Je kunt hier meerdere voorkeuren doorgeven.

  1. Start inschrijving

Zodra de inschrijving is begonnen, zie je op de website een ‘direct inschrijven’ button. Daarmee word je doorverwezen naar een online dossier, waarin de inschrijving zal plaatsvinden. Je maakt hier een login voor aan. Je kunt daarna in deze beveiligde omgeving je gegevens invullen en de gevraagde documenten uploaden.

  1. De eerste matchronde

Op een vastgestelde datum wordt de eerste matchronde gestart. Iedereen die is ingeschreven op dat moment, die voldoet aan de inkomenseis en alle gevraagde documenten heeft geüpload wordt meegenomen in die matchronde. Ook wordt er rekening gehouden met de door jou ingevulde voorkeurswoningen. Er wordt gevraagd om persoonlijke documenten te uploaden in de veilige ‘Mijn-omgeving’. Welke documenten we van je vragen, is afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Je ontvangt een e-mail indien je gematcht bent met een woning. De woning wordt dan voorlopig aan je toegewezen.

  1. Indien geen match

Wanneer je niet als eerste uit de digitale loting bent gekomen, ontvang je daarover geen e-mail. Pas wanneer alle huurovereenkomsten getekend zijn, ontvang je een e-mail dat alle woningen verhuurd zijn. Het kan namelijk gebeuren dat woningen die voorlopig toegewezen zijn, weer beschikbaar komen. In dat geval wordt er een nieuwe matchronde gehouden. Daarin wordt iedereen die tot dat moment is ingeschreven meegenomen. Het kan dus gebeuren dat je alsnog een voorlopige toewijzing ontvangt.

  1. Match = voorlopige toewijzing

Indien je als eerste uit de loting bent gekomen ontvang je daarvan bericht per e-mail.

  1. Documenten akkoord

Je documenten zullen inhoudelijk worden beoordeeld door de vastgoedmanager. Indien alle documenten akkoord zijn, wordt de woning definitief aan je toegewezen en ontvang je de huurovereenkomst. Nadat jij de huurovereenkomst digital hebt ondertekend, kan de vastgoedmanager deze ook digitaal ondertekenen. Dan is het officieel: jij bent de huurder van je droomwoning! Gefeliciteerd!

16. Hoe gaat de contract ondertekening?

Het contract zal digitaal ter inzage en ondertekening worden aangeboden.

17. Kan ik de woningen bezichtigen?

Door de bouwwerkzaamheden zijn bezichtigingen niet mogelijk.

We doen ons best om, in overleg met de aannemer, een kijkmoment te organiseren.

Wanneer er Open dagen georganiseerd (mogen) worden, zullen wij dit via een nieuwsbrief en via onze social media kanalen kenbaar maken.

18. Wat is de minimale huurtermijn?

Je huurt de woning voor minimaal 1 jaar, gerekend vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen alleen per de eerste van de maand met inachtneming van een opzegtermijn van 1 volle kalendermaand.

19. Is er, naast de huurprijs, nog sprake van servicekosten?

Ja, de servicekosten zijn kosten bovenop de kale huur en bedragen € 99,- of € 103,- per maand afhankelijk van het type appartement.

Voor de gezamenlijke ruimtes en diensten waar alle bewoners gebruik van maken worden de gemaakte bepaalde kosten gedeeld onder alle bewoners. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten. Je ontvangt altijd hiervan een separate opgave en jaarlijks een overzicht van de servicekosten. De samenstelling van de servicekosten is in een wettelijk kader bepaald. Meer informatie vind je op de website van de rijksoverheid.

20. Kan ik een parkeerplaats huren?

In de parkeergarage is een beperkt aantal parkeerplekken beschikbaar voor de bewoners van House of Groningen. Bij enkele appartementen zitten deze parkeerplekken inbegrepen in de huurprijs. Tevens zijn er eventueel losse parkeerplaatsen te huur voor een huurprijs van Euro 65 per maand.

21. Wanneer worden de woningen opgeleverd?

De verwachtte oplevering van de appartementen van House of Groningen eind februari – maart.

.

22. Hoe ziet de keuken eruit? Welke keukenapparatuur is aanwezig?

House of Groningen keuken: de 3 kamerappartementen hebben zwart kleurige keukenkasten met zwart kleurig aanrechtblad voorzien van Etna inbouw apparatuur (combimagnetron / koelkast met vriesvak / inductiekookplaat / afzuigkap en vaatwasser). De 2 kamer appartementen hebben géén koelkast (met vriesvak).

23. Hoe is de complete badkamer ingericht?

House of Groningen badkamers: deze is voorzien van wit en antraciet kleurige wand- en wit vloertegelwerk, douchedeur, handhoekradiator. De 3 kamer appartementen zijn voorzien van een badmeubel met twee laden. De 2 kamer appartementen hebben geen badmeubel.

24. Hoe zijn de wanden afgewerkt? Zijn er delen die niet op deze manier zijn afgewerkt?

De wanden van de 2 kamerappartementen worden opgeleverd met behangklare wanden. De wanden van de 3 kamer appartementen zijn voorzien van voorgesausd glasvlies behang.

25. Hoe is de vloer afgewerkt? Zijn er delen die niet op deze manier zijn afgewerkt?

Alle appartementen zijn in zijn geheel voorzien van een pvc vloerafwerking.

26. Hoe worden de woningen verwarmd?

Alle appartementen zijn voorzien van vloerverwarming. Warmte wordt geleverd door Warmtestad.

27. Beschikken de appartementen over een externe berging?

Er zijn geen externe bergingen aanwezig. Alle appartementen beschikken over een individuele berging in het appartement.

28. Is er een gezamenlijke fietsenstalling aanwezig?

Ja, House of Groningen beschikt over een gezamenlijke fietsenstalling.

29. Is er internet?

In de algemene ruimte kan je gebruik maken van de WIFI die hier wordt geïnstalleerd. Voor je eigen woning dien je een eigen abonnement af te sluiten.